Zemiakový kráľ z Kotešovej

03.06.2011 12:59

 

KOTEŠOVÁ. Jozef Komada má 60 rokov. Jeho veľkým koníčkom je pestovanie zeleniny, hlavne zemiakov. Venuje sa im už pätnásť rokov, zo začiatku z praktického dôvodu – potreboval krmivo pre hospodárske zvieratá. Neskôr sa dal na univerzitu tretieho veku a vyštudoval Poľnohospodársku univerzitu v Nitre, odbor ovocinárstvo  - záhradkárstvo. Pôsobí ako inštruktor v Okresnom výbore Slovenského zväzu záhradkárov v Žiline, kde prednáša o problematike pestovania zeleniny a zemiakov.

K špecializácii na zemiaky ho doviedol známy, ktorý sa venoval šľachteniu tejto plodiny. „Má prístup k novým sortám, z Nemecka, Rakúska, Holandska. Popri ňom som nabral skúsenosti, keď doviezol niečo nové, volal, aby som to vyskúšal,“ začína rozprávanie Komada.

Podmienky pre jeho pestovanie sú nadmorská výška približne 500 metrov nad morom a štrkovito-pieskovitá a pieskovito-humusovitá pôda. „Niekedy mávam 20 odrôd, niekedy 15, záleží, ako sa mi podarí zohnať. Najmenej som mal 8 a najviac som zasadil 22 druhov,“ opisuje Komada. Začiatok každého riadku označí menovkou na paličke.

„Aby som to stíhal, sadím tak 50 metrov dlhé riadky, každá odroda je v jednom riadku. Mám vytipovaných asi päť ťažných druhov, tie mám stabilne s istotou, že zarodia každý rok. Ale aj tieto odrody doveziem vždy aspoň z tretieho chotára. Keď dáte zemiak druhý rok do tej istej zeme, živiny z nej už má a nenačerpáva ich. Stráca imunitu a plodnosť, ktorú treba potom umelo podnecovať a to nie je ono,“ vysvetľuje Komada.